ChristenUnie: Herenstraat Voorhout versneld afsluiten voor autoverkeer

Herenstraat Voorhout Hier zou volgens de ChristenUnie het nieuwe dorpsplein moeten komenwoensdag 31 januari 2018

De ChristenUnie Teylingen wil de Herenstraat in Voorhout versneld voor een deel afsluiten voor autoverkeer. Volgens de partij lost dit niet alleen een aantal problemen op ten aanzien van verkeersintensiteit en verkeersveiligheid, maar biedt de maatregel bovendien kansen voor de lokale detailhandel en horeca in Voorhout. Wachten op de aanleg van de noordelijke randweg is volgens de ChristenUnie niet verstandig omdat dat voor het oplossen van de problemen op de Herenstraat op te veel vertraging stuit.

Dorpsplein

In het voorstel wordt in elk geval het gedeelte tussen de inrit van het parkeerterrein op de Kerkweg en de garage onder de Plus supermarkt autovrij. Daarmee wordt een nieuw dorpsplein gecreëerd. Het deel tussen de Boekhorstlaan en de afsluiting bij de Kerkweg wordt autoluw, door een zogeheten auto-te-gast straat, waarbij autoverkeer alleen nog stapvoets door dit deel van de straat kan rijden. Aan de andere kant wordt ook het deel tussen de Boerhaavestraat en de ingang van de parkeergarage op dezelfde manier autoluw gemaakt. Bussen en hulpdiensten kunnen het nieuwe dorpsplein bij de Plus wel nog oversteken. Voor fietsers en voetgangers wordt in het plan extra ruimte gemaakt.

Verkeersveiligheid

Frans Nederstigt (ChristenUnie): ‘We hebben het al veel langer over de verkeersveiligheid in de Herenstraat, ook met betrekking tot de situaties bij de spoorwegovergang. Die onveilige situaties worden vooral veroorzaakt door een te hoge verkeersintensiteit. Dat willen we aanpakken. De Herenstraat moet weer van het winkelend publiek worden en het moet in de Herenstraat prettig zijn om te lopen, je boodschappen te doen, op een terrasje te zitten of uit eten te gaan. Dat is voor de plaatselijke ondernemers ook beter. Wachten op de aanleg van de randweg is niet verstandig. Dat zou betekenen dat je eerst tot 2021 op je handen moet gaan zitten en pas dán aan de Herenstraat toekomt’.

Bang voor verkeersopstoppingen in de wijken rondom is de ChristenUnie niet. Nederstigt: ‘In het plan blijft het mogelijk om het oude dorp aan beide kanten te verlaten, zoals dat voor bewoners nu ook het geval al is. Veel verkeer van buitenaf dat nu door de Herenstraat rijdt heeft daar echter helemaal niets te zoeken. Die kunnen ook nu al prima buitenom vanaf Noordwijk via de N206 en de N443 of via de Leidsevaart en de weg bij Akzo. Dan ben je ook meteen van de drukte bij het spoor af. Je hebt in Voorhout maar één of twee minuutjes vertraging nodig om routeplanners al een andere weg te laten kiezen. Als je dat doorgaande verkeer er uit weet te werken hou je alleen nog het echte bestemmingsverkeer over voor in de wijk. Bovendien, vergeet ook niet dat de eventuele extra verkeersdruk ook maar tijdelijk is omdat die randweg er natuurlijk uiteindelijk wel komt.’

Detailhandel

Met het plan zegt de ChristenUnie ook de detailhandel en horeca in de Herenstraat te kunnen stimuleren. Nederstigt: ‘De Herenstraat heeft het heus wel in zich om een kleinschalige winkelwandelboulevard te worden, maar dan moet er wel nú actie worden ondernomen. In ons voorstel blijft het aantal bestaande parkeerplekken gehandhaafd, maar komen er wel veel meer mogelijkheden voor winkels om activiteiten te ontwikkelen en meer mensen te trekken’.

Als het aan de ChristenUnie ligt gaat na de verkiezingen het nieuw te vormen College direct aan de slag met het plan.

« Terug