Waarom de ChristenUnie Teylingen niet instemt met een ambtelijke fusie met Hillegom en Lisse

teylingenlog.gifvrijdag 26 juni 2015

Afgelopen donderdag 25 juni nam de gemeenteraad in Teylingen in meerderheid het besluit voor een fusie van de ambtelijke organisaties van Teylingen, Lisse en Hillegom. Het College is daarbij opgedragen om in het najaar wel nog te komen met een plan van aanpak, waarin een aantal zaken omtrent de planning, de begroting, de kwaliteit van dienstverlening en het organisatiemodel worden meegenomen. Een ambtelijke fusie wil zeggen dat de ambtenaren van de drie gemeenten in één organisatie worden ondergebracht. De ambtenaren krijgen daarbij te maken met drie opdrachtgevers: de drie gemeentebesturen waar ze voor werken.

De ChristenUnie Teylingen kon niet akkoord gaan met de ambtelijke fusie zoals die door het College werd voorgelegd. Kern van het bezwaar was dat de ChristenUnie er niet van overtuigd was dat een ambtelijke fusie werkelijk de oplossing is voor het probleem dat als aanleiding werd aangedragen: de alsmaar vastlopende bestuurlijke samenwerking tussen de vijf gemeenten in de Bollenstreek. Bovendien zette de ChristenUnie grote vraagtekens bij de gehaast wijze waarop dit voorstel is ingebracht. En als derde punt vroeg de ChristenUnie zich af wat deze actie doet met de relatie met Noordwijk en Noordwijkerhout.

Geen oplossing voor het probleem

Het College gaf in haar motivatie aan dat met de ambtelijke samenvoeging een organisatie wordt beoogd die ‘de huidige en toekomstige vraagstukken van strategische aard (zoals het economisch en sociaal domein) het hoofd kan bieden en zijn besturen daarin beter kan bedienen’. Ook merkte het College op dat er ‘een doorbraak nodig is in de vastlopende discussie op het sociaal domein’ en dat ‘de lappendeken aan bestaande samenwerkingsverbanden minder wordt’. De ChristenUnie is van mening dat dit bestuurlijke problemen zijn, die hun oorsprong vinden in de samenwerking op bestuurlijk niveau met Noordwijk en Noordwijkerhout. Een ambtelijke fusie tussen drie andere gemeenten zou daarom op dat punt niet zo veel oplossen.

Overhaast

Dan de urgentie. Het College deed het volgens de ChristenUnie voorkomen alsof dit plan al jaren op stapel staat en dat er nu maar eens stappen gezet zouden moeten worden. In zekere zin is dat ook zo, want op eerdere momenten werd in de wandelgangen al eens gesproken over een mogelijkheid om de ambtelijke organisaties van een aantal gemeenten bij elkaar te voegen. Echter, de gemeenteraad is pas dit voorjaar voor het eerst geconfronteerd met concrete plannen om de drie organisaties samen te voegen. Het voorstel lag er dan ook naar de mening van de ChristenUnie zónder de benodigde informatie over de kosten ten opzichte van de opbrengsten, een stappenplan en een verdere onderbouwing. Belangrijk, want een eerder rapport over de samenwerking in de Bollenstreek had al aangetoond dat de nu voorgestelde samenwerking maar in beperkte mate een effect zou hebben op de strategische doelstellingen. Wat de ChristenUnie betreft had de Raad gekozen voor een opiniërende discussie over een ambtelijke samenvoeging en was het College daar de komende maanden mee aan de slag gegaan om een deugdelijk onderbouwd voorstel te presenteren.

Relatie Noordwijk en Noordwijkerhout

Voor wat betreft Noordwijk en Noordwijkerhout vindt de ChristenUnie het teleurstellend om te moeten constateren dat dit College kiest voor een verwijdering, daar waar toenadering meer gepast zou zijn. Een herijking van de 36 afspraken die door de vijf gemeenten in het Valentijnsakkoord zijn vastgelegd zou daarbij volgens de ChristenUnie welkom zijn. Bovendien zou een investering in die relatie waarschijnlijk ook veel meer effect sorteren op de strategische doelstellingen. In de relatie tussen Hillegom, Lisse en Teylingen enerzijds en Noordwijk en Noordwijkerhout anderzijds zit volgens de ChristenUnie immers het werkelijke probleem.

Ondoordacht, overhaast en onvolledig

Is de ChristenUnie dan pertinent tegen een ambtelijke fusie? Nee. Maar de ChristenUnie vindt dit een té belangrijke beslissing om op deze manier te nemen. De ChristenUnie Teylingen maakt zorgen over de manier waarop dit aan de Raad is voorgelegd , en dan zou het beter geweest zijn als daar beter over zou worden nagedacht. Wat de ChristenUnie betreft was dit een ondoordacht, overhaast en onvolledig voorstel. En daarom zag de ChristenUnie zich voor geen andere keus gesteld dan niet in te stemmen met het voorstel.

« Vorige Volgende »