ChristenUnie Teylingen: Regionale oplossingen uitweg voor drukte Van Pallandtlaan

VanPallandtlaan.JPG
Door Frans Nederstigt op 14 februari 2022 om 16:51

Het aansluiten van de tussen Sassenheim en Lisse gelegen Tweede Poellaan op de A44 en het doortrekken van de N207 Nieuw Vennep-Hillegom naar de N206 bij Ruigenhoek kunnen volgens de ChristenUnie Teylingen een oplossing bieden voor de verkeersdrukte in de Bollenstreek in het algemeen, en in het bijzonder bij de Van Pallandtlaan in Sassenheim.

Lijsttrekker Mirjam Mack-van Bellen ontving vrijdag 4 februari in Sassenheim de woordvoerder Verkeer van de provinciale ChristenUnie-fractie Jacco Schonewille om de voorstellen toe te lichten. Schonewille nam in december het initiatief om een bezuiniging van €20 miljoen voor mobiliteit in de Bollentreek te schrappen. Dat is gebeurd, onder de voorwaarde dat de regio zelf met een plan komt.

Mack: ‘Het uitgangspunt moet zijn om het verkeer zo veel mogelijk van de Van Pallandtlaan af te krijgen, en niet dat we extra ruimte gaan bieden voor meer verkeer. Wat ons betreft ligt de oplossing dan ook in een mix tussen een stimulans om meer met openbaar vervoer te doen, én dus om op een effectieve manier wegen aan te leggen die niet alleen Sassenheim ontlasten, maar de hele Bollenstreek verder helpen’.

Burgercomité Sassenheim-Noord

Schonewille sprak tijdens zijn bezoek ook met vertegenwoordigers van het burgercomité Sassenheim-Noord, dat al langer protesteert tegen provinciale plannen voor het mogelijk maken van meer verkeer op de Van Pallandtlaan. ‘Terecht’, aldus ook Mack, ‘meer wegen en meer verkeer rondom deze wijk heeft een enorm effect op de leefbaarheid. Dat moeten we niet willen. Daarom is het goed dat we als lokale partij korte lijnen hebben met de provincie’. Schonewille benadrukte in het gesprek dat als de regio zelf met een concreet plan komt de bezuiniging definitief zou kunnen worden geschrapt. De voorgelegde ideeën kunnen daarvoor een prima aanzet bieden.

Mobiliteitsplan

In het Mobiliteitsplan dat dinsdag 1 februari in de raadscommissie zou worden besproken zat er nog geen voorstel in voor de Van Pallandtlaan. De ChristenUnie stelde voor om het Mobiliteitsplan door te schuiven tot na de verkiezingen: Mack: ‘Een logische stap, omdat een nieuwe raad sowieso nóg een keer over het plan zou moeten gaan praten. Je loopt dan de kans dat door de gewijzigde verhoudingen het plan weer helemaal opnieuw moet worden gemaakt. Beter om het dan in één keer goed te doen. Wat ons betreft komen die twee concrete voorstellen daar dan ook in terug’.