CU Teylingen doet nieuwe poging voor oplossing Tweede Elsgeesterweg

Door Mirjam Mack-van Bellen op 12 april 2022 om 10:20

CU Teylingen doet nieuwe poging voor oplossing Tweede Elsgeesterweg

Leidsdagblad

De ChristenUnie in Teylingen gaat een nieuwe poging doen voor een betere verharding op de Tweede Elsgeesterweg. Het is tijd voor een oplossing voor de lange termijn, stelt fractievoorzitter Mirjam Mack in een voorstel dat volgende week in de commissie ruimte aan de orde komt. Mack wil dat de gemeente met de gebruikers van de weg om tafel gaat om tot een voor iedereen aanvaardbare oplossing te komen.

Leidsdagblad - Sjaak Smakman - Dinsdag 12 april 2022 om 19:00

Over de halfverharde weg van de Leidsevaart richting de volkstuinen en de manege van de Voorruiters woedt inmiddels al jaren een discussie. Er vallen met grote regelmaat gaten in de met puin verharde landweg die zowel de volkstuinders als de ruiters een doorn in het oog zijn. De gemeente laat een paar keer per jaar de gaten weer dicht gooien met nieuw puin, maar dat is niet echt een structurele oplossing.

Het college ziet als enige alternatieven asfalteren of betonplaten, maar vindt geen beide geschikt. Ze kosten veel geld, tasten het landelijke karakter van de weg aan en maken de landweg aantrekkelijk als sluiproute. Puin blijven storten is dus de beste optie, stelde wethouder Heleen Hooij vorig jaar. Mack en vindt dat te gemakkelijk en kwam met twee andere opties: grasbetontegels en zogeheten Geocrete, een een stof die wordt vermengd met cement en de bestaande bodem en door natuurlijk omzetting vervolgens een stevige cementlaag vormt. ,,Er zit meer tussen grof puin en asfalt’’, benadrukt ze nog een keer.

Nu er een nieuwe gemeenteraad is met nieuwe verhoudingen hoopt Mack wel vaart in de zaak te krijgen. Ze heeft geen uitgesproken voorkeur voor een oplossing, maar stelt de commissie ruimte voor om als gemeente te gaan praten met de betrokkenen. Wat dat vervolgens oplevert, is haar dan verder om het even, benadrukt ze. Na de zomer moet er dan uitsluitsel zijn. ,,Het gaat mij er vooral om dat er na zestien jaar eindelijk een keer een besluit valt’’, aldus Mack.

Lees het artikel op: