Motie: Meer bomen CU mede-indiener

Door Mirjam Mack-van Bellen op 19 mei 2022 om 21:00

Motie: Meer bomen CU mede-indiener

Samen meer groen

Bomen zijn onmisbaar. Ze dragen bij aan onze luchtkwaliteit. Ze verbeteren de structuur van de bodem, houden water vast, wat wateroverlast verminderd. Elke boom is een ecosysteem op zichzelf, daarmee een voedselbron en een schuilplaats. De schaduw die elke boom geeft, geeft kansen voor andere planten en dieren om te leven te groeien. De afgelopen weken hebben we een lange tijd van de droogte gehad.

Hebben jullie de verschillen opgemerkt? Bijvoorbeeld op de Schoutenlaan. Het gras in de schaduw van de bomen zag er veel beter uit, het gras ernaast geel en bruin. Fiets eens op een warme zomerdag naar Warmond en voel de verkoeling van de bomen die zo een tunnel van schaduw geven. Bomen maken het verschil tijdens een hitte en droogteperiode.

De ChristenUnie juicht de vrijwilligers initiatieven aan van inwoners om bomen op te laten groeien en in de gemeente uit te zetten. Zodat heel Teylingen uiteindelijk is opgewassen tegen droge periodes, we de bodem verbeteren en meer leefruimte creëren voor planten, dieren, insecten, onszelf en voor de generaties na ons.

We besparen hiermee geld en gebruiken de mogelijkheden die natuur geeft door zelf bomen te kweken en deze in te zetten waar nodig in Teylingen. Ja, boombeheer kost geld, maar als de vrijwilligers meegroeien met de bomen en hun kennis ook vermeerderde qua snoeien en onderhoud, is daar ook nog een slag te slaan. We moeten dit samen doen en dit is een mooie stap.

De ChristenUnie gelooft in deze motie om Teylingen nog groener te maken.