Vliegtuig laag over Teylingen.jpg
Door Mirjam Mack-van Bellen op 30 augustus 2024 om 12:48

Geluidshinder Schiphol

Over vluchtstrook van Rotterdam naar Den Haag

"Onder de 600 meter vliegen op 45 km van Schiphol is net als bij Rotterdam alvast op de vluchtstrook gaan rijden omdat straks afslag Den Haag gaat komen.” Tweet van Schipholwatch.

Scherper kan ik het niet omschrijven. Dagelijks vliegen er honderden vliegtuigen laag over de Bollenstreek en Teylingen heen. Strikgenomen zullen ze net boven 600 meter vliegen. Echter dat wil nog niet zeggen dat ze geen overlast geven. Het gaat namelijk om de frequentie om de 3 minuten een laagvliegend vliegtuig is nog iets heel anders dan af en toe. Ook in de nachtelijke uren is het geen uitzondering.

Andere gemeenteraden, waaronder onlangs die van Leiden, hebben aangedrongen op een grote reductie van de (geluid)hinder van vliegverkeer en om in Holland Rijnland-verband samenwerking te zoeken om een steviger bestuurlijke vuist te kunnen maken.

Daarom is de ChristenUnie Teylingen mede-indiener van de motie Aanpak Vlieghinder Schiphol en uitvoeren rechterlijke uitspraak a.s. maandag in de commissie welzijn. Waarin we het college vragen om de minister met klem zich te houden aan de uitspraken van de rechter (20 maart 2024) en deze direct en onverkort uit te voeren. Gezamenlijk met de gemeente Leiden en in Holland-Rijnland verband op te trekken.

Samen optrekken brengt ons verder